środa, 28 września 2016

W poszukiwaniu Kota w butach i świecących kwiatów – czyli Muzeum Neonów dla dzieci

Pragnę, pragniesz, Praga.
Pragnę na Pragę!

Mimo, że hasła promujące dzielnicę brzmią świetnie, to nasze wycieczkowe szlaki rzadko przebiegają przez tereny prawobrzeżnej Warszawy. Postanowiliśmy to zmienić, gdy tylko usłyszeliśmy o praskiej grze miejskiej pod hasłem 100 atrakcji  na 100-lecie. 100 lat temu - 8 kwietnia 1916 roku Warszawa powiększyła się, dzięki przyłączeniu podmiejskich osiedli. Wtedy w granicach miasta znalazły się Saska Kępa, Grochów i Gocław. Rocznicowa gra miejska nawiązuje właśnie do historii i tradycji Pragi-Południe. Pierwsze dwa etapy zabawy polegały na odnalezieniu  kilkudziesięciu obiektów (na szczęście pogrupowanych w niewielkich odległościach od siebie) i rozwiązaniu zagadek. Poszukiwanie odpowiedzi na pytania przywiodło nas na ul. Mińską do Muzeum Neonów. Sama ulica nie zachęca do spacerów z dziećmi, ale Muzeum Neonów zrobiło na nas duże wrażenie. Jest to prywatna inicjatywa służącą dokumentacji i ochronie powojennych reklam świetlnych. W środku daliśmy się zachwycić odrestaurowanym, bajecznie kolorowym neonom z całej Polski, stworzonym przez artystów w latach 50.-70. XX wieku.
Muzeum znajduje się na terenie Soho Factory w postindustrialnej przestrzeni, mieszczącej studia graficzne, agencje reklamowe, galerie, sklepy, redakcje czasopism i obiekty kulturalne m.in. Teatr Niewielki. Budynek z pierwszej połowy XX wieku, w którym prezentowane są neony, był dawniej siedzibą manufaktury lniano-jutowej, fabryki amunicji „Pocisk”, fabryki motocykli i skuterów „Osa”, a także zakładów optycznych.

Miło Cię Widzieć

Nasz neon dla Helenki, źródło: Innogy
W 2013 r. Muzeum Neonów wraz z RWE Polska zorganizowało konkurs pt. Neon dla Warszawy, w ramach którego wybrano i wykonano neon Miło Cię Widzieć. Napis można oglądać na Moście Gdańskim, spacerując po Bulwarach Wiślanych.  Do końca września br. każdy może wybrać adresata tego powitania i wskazane imię zostanie wyświetlone przez minutę. Naszą dedykację dla Helenki pokazano wczoraj o godz. 21.20. Jeśli chcesz "podarować" komuś neon – możesz to zrobić na stronie Innogy.

Oczami Helenki

Helenka sprawnie poruszała się po przestrzeni szyldów i gazów szlachetnych. Szybko odnalazła Kota w butach, słonia, piękne kwiaty i warszawską syrenkę. Neonów niestety nie można dotykać, ale wszechobecne tabliczki z zakazami zwracają uwagę dzieci i dobrze spełniają swoją rolę.
Wiele odnowionych neonów z kolekcji muzeum Helenka wypatrzyła  na ścianach innych budynków na terenie Soho Factory np. Jubiler, Emilia, Warszawa Wschodnia, Kino Praha, czy Główna Księgarnia Techniczna. Odnaleźliśmy również tory, stary dworzec, lokomotywę, a nawet Pałac Kultury i Nauki...i nie przeszliśmy obojętnie obok zjeżdżalni.

Praktyczne wskazówki

Muzeum Neonów znajduje się w Soho Factory przy ul. Mińskiej 25 w budynku nr 55. Jest czynne od środy do niedzieli w godz. 12.00-17.00. Wstęp jest płatny, bilet normalny kosztuje 10 zł, a ulgowy 8 zł.  Obiekt jest przyjazny dla osób niepełnosprawnych, przed wejściem jest parking, a w środku można łatwo poruszać się z wózkiem dziecięcym. Przestrzeń wystaw zwiedziliśmy w ciągu ok. 40 minut.

Zapraszamy również na nasz Fanpage, gdzie umieszczamy dodatkowe informacje i zdjęcia niepublikowane na blogu.