poniedziałek, 1 sierpnia 2016

Tajemnica Wilanowa

W muzeum wilanowskim byliśmy n-razy...we dwoje, ze znajomymi, z dziadkami, z dziećmi i bez dzieci...wiosną w ogrodach, latem nad jeziorem, zimą na mappingach i w królewskim ogrodzie świateł. Nigdy jednak nie odwiedziliśmy wyspy, będącej częścią rezerwatu Morysin. Przez lata teren rezerwatu nie był szeroko dostępny, ze względu na brak uchwalonego planu ochrony, który m.in. określiłby warunki zwiedzania tego obszaru. O Morysinie przypomnieliśmy sobie w wakacje przy okazji tegorocznej gry w Warszawiaka. Dowiedzieliśmy się, że we wrześniu 2014 r zatwierdzono plan ochrony rezerwatu, który dopuszcza prowadzenie na tym terenie edukacji i turystyki pieszej. Postanowiliśmy koniecznie wybrać się na wyspę, tym bardziej, że jedno z pytań w grze miejskiej dotyczyło właśnie Morysina.

We wtorek i w sobotę wybraliśmy się do Parku w Wilanowie i udaliśmy się w kierunku chińskiej altany, z której widać Most Rzymski. Przeszliśmy przez most na teren rezerwatu Morysin i przez kilka minut spacerowaliśmy ścieżką przez las łęgowy. Dotarliśmy do pomnika bitwy pod Raszynem i niestety tutaj nasz spacer się zakończył, gdyż dalej szlak był zamknięty „do odwołania” z powodu przewracających się drzew:( No cóż....wyspa wciąż pozostaje dla nas tajemnicą. Spróbujemy raz jeszcze zobaczyć to miejsce, być może przy okazji wakacyjnych warsztatów przyrodniczych dla dzieci.

Wilanów powitał nas piękną pogodą
Chwila odpoczynku przy fontannie
Szukamy śladów bobrów
Rezerwat Morysin - po drugiej stronie Jeziora Wilanowskiego

Przyroda z bliska
Most Rzymski
Koniec spaceru po wyspie - przejście zamknięte "do odwołania"

W sobotę, po drodze do Parku w Wilanowie odwiedziliśmy Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego, które można na razie zwiedzać głównie wirtualnie. W środku budynku łatwo odnaleźliśmy tajny kod. W rozwiązaniu zagadek pomogła nam plenerowa wystawa z okazji Światowych Dni Młodzieży eksponowana przed Świątynią Opatrzności Bożej.

budynek, w którym obecnie mieści się część ekspozycji

Na jednej z plansz: "Młodość jest szczególnym bogactwem".

Oczami Helenki

Helenka w ogrodach wilanowskich próbowała wejść do fontanny, wąchała kolorowe lilie, spotkała ważki, motyle, kaczki krzyżówki i łyski oraz szukała kwiatów na wodzie (grążele żółte i nenufary). Wśród rzeźb i budynków rezydencji królewskiej odnalazła rozwiązania „warszawiakowych” zadań dla dzieci młodszych.
Helenka rozwiązuje zagadki i ogląda rośliny...

...a tu sprawdza dokąd sięgała woda, w roku w którym urodził się dziadek

Praktyczne wskazówki

Park w Wilanowie jest przystosowany do poruszania się z wózkiem dziecięcym. Przejechać można również przez Most Rzymski i ścieżką do pomnika bitwy pod Raszynem.